Vanaf 31 maart start de sociale dienst van het OCMW met een nieuwe werkwijze. Vanaf die datum werken de maatschappelijk werkers enkel nog op afspraak. Het onthaal van de sociale dienst staat nieuwe cliënten te woord en regelt voor hen de nodige afspraken.  Gaat het om een dringende hulpvraag? Dan staan er dagelijks twee maatschappelijk werkers klaar die je verder helpen.

De sociale dienst is het kloppende hart van ons OCMW. Dagelijks helpen we mensen bij het invullen van documenten, het aanvragen van verwarmingstoelagen, bekijken we huurproblemen, schulden, problemen binnen het gezin of in relaties,… Elk jaar gaat het over zo’n 1.300 verschillende dossiers. Afgelopen maanden werkte de sociale dienst intensief rond de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het OCMW.

 

Wachttijden vermijden en voorbereiden dossiers

De maatschappelijk werkers op de sociale dienst ontvangen cliënten enkel nog na afspraak. Dit geeft hen de mogelijkheid om dossiers grondig voor te bereiden en de cliënt snel en efficiënt verder te helpen. Bovendien vermijdt de dienst op die manier lange wachttijden.

Onthaal maakt afspraken

Wie zonder afspraak aanklopt, krijgt via het onthaal sociale dienst een afspraak. Nieuwe cliënten of mensen met dringende vragen, worden door de onthaalmedewerkers doorverwezen naar de maatschappelijk werkers met permanentie.

De openingsuren van het onthaal sociale dienst zijn:

 

Maandag           9 tot 12 uur       13.30 tot 16 uur -

Dinsdag            9 tot 12 uur       13.30 tot 16 uur -

Woensdag         9 tot 12 uur       13.30 tot 16 uur -

Donderdag        9 tot 12 uur       13.30 tot 16 uur 16.30 tot 19 uur

Vrijdag             9 tot 12 uur       -                                  -

Permanentie voor dringende noodvragen

Twee maatschappelijk werkers verzorgen dagelijks permanentie voor dringende noodvragen en nieuwe cliënten. Dit zowel telefonisch als via persoonlijke gesprekken. De onthaalmedewerkers verwijzen inwoners die onmiddellijk geholpen moeten worden door.